Cum îmbunătățim moralul și productivitatea angajaților – 6 metode eficiente

moralul și productivitatea angajaților

Un specialist în resurse umane (HR) joacă un rol crucial în procesul de a crește moralul și productivitatea angajaților din cadrul unei companii. Aceștia pot implementa diverse strategii și practici pentru a aborda ambele aspecte, având în vedere că moralul ridicat al angajaților este adesea corelat cu o productivitate crescută. Iată câteva modalități prin care un specialist în resurse umane poate contribui la îmbunătățirea acestor aspecte.

Îmbunătățirea moralului angajaților

În scopul creșterii moralului oamenilor din companie unele dintre cele mai eficiente soluții pe care le puteți pune în practică sunt:

1. Recunoașterea și aprecierea

Recunoașterea și aprecierea se poate realiza prin implementarea unor programe de recunoaștere și recompensare pentru eforturile și realizările angajaților. Astfel de programe pot fi:

Este foarte important în scopul implementării acestor programe ca recompensele să fie relevante și semnificative pentru angajați, astfel încât să îi motiveze cu adevărat.

Ca un program de recompensare să fie relevant și semnificativ înseamnă că el trebuie să fie aliniat cu valorile, interesele și nevoile angajaților, dar și cu obiectivele organizației. Recompensele și recunoașterea trebuie să fie percepute ca fiind valoroase de către angajați și să aibă un impact real asupra sentimentului lor de apreciere și motivare. În plus, recompensele ar trebui să fie direct legate de comportamentul sau performanța pe care organizația dorește să le stimuleze.

O modalitate practică prin care se poate asigura relevanța recompenselor poate fi individualizarea acestora. Adică înțelegerea că ceea ce este valoros pentru un angajat s-ar putea să nu fie la fel pentru altul și adaptarea recompenselor la nivel individual când este posibil.

De asemenea, un alt aspect important este alinierea la valorile organizației și ale indivizilor: asigură-te că recompensele reflectă valorile companiei și ale angajaților, întărind astfel dezvoltarea organizațională per ansamblu.

2. Cultură organizațională pozitivă

Pe scurt, acest lucru implică crearea și menținerea unei culturi organizaționale care promovează respectul, colaborarea și un mediu de lucru pozitiv.

Cum se poate realiza? Există mai multe abordări și metode care pot fi aplicate în acest sens.

O primă metodă este cea prin care leadership-ul organizației stabilește și comunică în mod constant valorile definitorii ale organizației. Acele valori care definesc la bază organizația, o țin în viață și o ajută să se dezvolte.

Pentru o implementare optimă este necesar să lucrați cu echipa pentru a defini valorile centrale care guvernează organizația. Asigurați-vă că valorile sunt bine comunicate și înțelese de toți membrii organizației. Iar cel mai important aspect, asigurați-vă că se întâmplă trăirea acelor valori de către echipa de leadership. Mai precis, conducerea trebuie să demonstreze valorile în comportamentul lor cotidian pentru a servi ca model pentru toți oamenii din organizație.

Un alt aspect important este promovarea incluziunii și a diversității. Există numeroase metode eficiente care pot fi aplicate în practică pentru a cultiva un mediu de lucru incluziv și divers. Primul lucru pe care îl puteți face este să dezvoltați și să comunicați o politică clară referitoare la diversitate și incluziune, care subliniază așteptările și standardele companiei.

Iar pentru ca politica să fie aplicată, este important să organizați traininguri periodice pentru a educa angajații despre importanța și beneficiile diversității și incluziunii.

Alegeți membri de la diferite niveluri, departamente și grupuri demografice pentru a asigura reprezentativitate într-un comitet al diversității și incluziunii. Acest comitet se poate ocupa de coordonarea tuturor programelor interne pe această temă.

Nu în utlimul rând, creați în mod constant oportunități de dezvoltare profesională pentru angajați la toate nivelurile. Dezvoltați planuri de dezvoltare individuală, personalizate pentru fiecare poziție din organizația dumneavoastră.

Oferiți acces la cursuri de formare și dezvoltare profesională pentru toată lumea. Implementați programe de recompensare și recunoaștere a meritelor pentru angajații care se remarcă în cadrul acestor programe.

3. Echilibru între viața profesională și cea personală

Promovarea unui echilibru sănătos între viața profesională și cea personală într-o organizație este esențială pentru menținerea satisfacției și bunăstării angajaților. Iată câteva metode care pot fi implementate de către departamentul de resurse umane pentru a încuraja acest echilibru:

Îmbunătățirea productivității angajaților

Pentru a contribui în mod autentic la creșterea productivității angajaților este important să creați în mod constant oportunități de dezvoltare profesională la toate nivelurile.

1. Formare și dezvoltare

Oferiți programe de formare continuă prin cursuri în domenii relevante pentru a menține competențele angajaților la zi. Organizați ateliere, seminarii ori evenimente în cadrul cărora angajații pot învăța de la experți în industrie și pot dezvolta noi aptitudini.

Ca exemplu, puteți organiza un fel de “Academie Internă” care să ofere cursuri și certificări în arii specifice industriei și rolurilor din organizație. În cadrul acesteia, angajații cu abilități și cunoștințe temeinice pot aduce o valoare adăugată semnificativă în execuție și inovație.

În implementare puteți aplica principii de lean management sau Six Sigma pentru a optimiza procesele.

2. Îmbunătățirea proceselor

Ca profesionist în resurse umane puteți încuraja o revizuire comprehensivă a proceselor actuale utilizate în fiecare echipă, pentru a identifica blocaje sau ineficiențe.

Ca exemplu, puteți organiza workshop-uri de tip Kaizen, cu sesiuni în care echipele pot identifica moduri de a îmbunătăți procesele și a implementa soluții rapide.

Optimizarea proceselor va reduce timpii de așteptare și va elimina activitățile care nu adaugă valoare business-ului per ansamblu. În același timp va reduce gradul de frustrare în rândul angajaților, sporindu-le încrederea în echipa de leadership.

3. Instrumente și tehnologie

Nu mai este nicio noutate faptul că adoptarea de tehnologii care pot automatiza sarcini repetitive și pot simplifica activitățile complexe într-o organizație contribuie semnificativ la productivitate.

În acest proces complex, departamentul de resurse umane se poate implica activ prin orgnizarea de traininguri tehnologice. Programe de formare care să asigure că angajații înțeleg și pot utiliza în mod eficient noile instrumente. Ca exemplu, se pot implementa sisteme precum Slack sau Microsoft Teams pentru a facilita comunicarea și colaborarea în echipă.

Ca rezultat, instrumentele automatizează procesele de lucru și reduc efortul manual, permițând angajaților să se concentreze pe sarcini mai valoroase. De asemenea, tehnologia permite echipelor să comunice și să colaboreze mai eficient, chiar și într-un mediu de lucru de la distanță.

Toate aceste strategii ne ajută să îmbunătățim moralul și productivitatea angajaților și totodată să consolidăm cultura organizațională. Este esențial ca implementarea lor să fie adaptată specificului și nevoilor fiecărei organizații și să fie susținută de leadership prin exemplu și angajament continu.

Resurse similare:

Mai multe despre:

Share:

Înscrie-te la newsletterul nostru

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *