Home » Cum putem obține cardul european de sănătate pentru salariații noștri?
Am ales să explicăm, pe scurt în acest articol, cum se obține cardul european de sănătate pentru salariații care călătoresc în alte state europene și la ce este utilă obținerea acestuia.
Ni s-a adresat recent această întrebare: “Pentru salariații noștri care sunt detașați ori călătoresc frecvent în străinătate și vor să își asigure accesul la asigurare medicală pe teritoriul altor state membre UE, cum putem face să le asigurăm acest drept?”.
Ei bine, persoanele asigurate în sistemul public românesc de sănătate care călătoresc în afara țării și vor să se asigure că au acces la asistență medicală și în oricare dintre statele Uniunii Europene, pot solicita Cardul European de Asigurări Sociale de Sănătate de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Acest card poate fi obținut în mod gratuit de către toate persoanele asigurate în sistemul public de sănătate din România. Pentru a obține cardul european de sănătate, orice salariat care urmează a fi detașat ori călătorește în străinătate pe teritoriul altui stat din Uniunea Europeană se poate adresa Casei Teritoriale de Sănătate de care aparține pentru eliberarea acestuia.
Cardul se eliberează pe baza depunerii unei solicitări, care poate fi completată și online, în format electronic (în funcție de casa de sănătate căreia vă adresați). Ca exemplu, persoanele asigurate la Casa de Sănătate a Municipiului București pot depune cererea online, direct pe site-ul CASMB, aici.
Documentele necesare pe care le veți depune împreună cu cererea de eliberare vor fi o copie a cărții de identitate și o adeverință (emisă de angajator) care să ateste calitatea de asigurat în sistemul de sănătate a persoanei pentru care se solicită cardul.
Cardul European de Sănătate oferă dreptul posesorului să beneficieze de serviciile acordate de unități medicale de stat, în timpul unei șederi temporare (de până la 12 luni) în oricare dintre cele 27 de state membre ale UE, precum și în Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția. Persoana asigurată poate beneficia de îngrijiri medicale în aceleași condiții și la aceleași tarife ca asigurații din țara respectivă (în unele țări, serviciile sunt gratuite).
Cardul European de Sănătate poate fi utilizat indiferent de motivul deplasării (detașare, delegare, turism, studii, motive familiale, etc.). De regulă, cardul se emite cu o valabilitate de 24 de luni de la data eliberării iar obținerea acestuia nu se taxează.
După depunerea solicitării împreună cu documentele necesare (puteți consulta lista completă a acestora, în funcție de tipul, vârsta și veniturile persoanei pentru care se solicită, pe site-ul CNAS), cardul se emite în termen de aproximativ 7 zile lucrătoare. El va fi transmis prin poștă, la adresa înscrisă pe cererea de emitere depusă de solicitant.
Mai este important de reținut faptul că acest tip de card poate fi folosit numai în afara țării și acoperă doar serviciile medicale de bază ori de urgență oferite în spitalele de stat din țările membre UE. Pentru alte tipuri de servicii (cum ar fi investigațiile de specialitate) poate fi necesară achitarea acestora. Acest lucru poate fi aplicabil chiar dacă în sistemul românesc de sănătate respectivele servicii medicale pot fi gratuite.
Scopul Cardului European de Sănătate nu este să acopere tratamente medicale efectuate intenționat în străinătate sau călătoriile în scop medical.
Cheltuielile cu îngrijirea medicală în baza Cardului European de Sănătate sunt decontate în conformitate cu regulile și procedurile stabilite în țara în care primiți asistență medicală. De obicei, există două modalități principale prin care se realizează decontarea: