Home » Detașarea salariaților români – întrebări și răspunsuri
Oferim mai jos răspunsuri la cele mai frecvente întrebări privind detașarea salariaților români. Răspunsurile sunt redactate de cei mai buni specialiști în probleme de legislația muncii și fiscalitate.
În situația în care detașarea salariatului se supune prevederilor Codului Muncii (adică Legii nr. 53/2003), perioada maximă inițială pentru care se poate dispune detașarea din inițiativa angajatorului este de 12 luni. Prin excepție însă, conform prevederilor Codului Muncii (art. 46, alin 2), perioada inițială se poate prelungi, cu acordul salariatului, din 6 în 6 luni. Pentru prelungire, recomandăm obținerea acordului în scris din partea salariatului.
În situația în care detașarea are loc pe teritoriul altui stat membru al UE, înainte de prevederile Codului Muncii se aplică prevederile Directivei Europene privind detașările. Mai exact, este vorba de Directiva 96/71/CE privind detașarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii transnaționale, cu modificările la zi aduse prin Directiva 2018/957 a Parlamentului European și a Consiliului.
Directiva nu limitează în mod direct perioada detașării unui salariat. Însă prevederile Directivei fac trimitere la perioada maximă inițială de 24 de luni pentru care se poate obține un certificat de asigurare socială (certificat A1) pentru detașare, prevăzută de Regulamentul European (CE) 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială pe teritoriul UE. Astfel, se poate interpreta de aici că legiuitorul consideră necesar a se limita perioada inițială a detașării la 24 de luni.
Ai deja acces premium? Intră în cont