În luna decembrie, un moment deosebit în calendarul fiecărui business, există câteva aspecte cu impact important pentru angajatori de care trebuie să fie conștienți pentru a naviga cu succes prin acest sezon complex.
Ca în fiecare an, luna decembrie vine cu o serie de obligații importante pentru angajatori, dar și cu oportunități de care aceștia pot beneficia cu ocazia sărbătorilor de iarnă, precum cadourile acordate salariaților. Mai exact, vorbim de obligații privind declararea salariilor, dar și unele care privesc legislația muncii și alinierea salariilor cu cerințele legislației pentru anul următor.
Pentru unele dintre ele, angajatorii vor trebui să aibă în vedere termene mai strânse generate de perioada de sărbători legale, iar unele vin odată cu termenul aferent finalului de an calendaristic.
Pentru a veni în sprijinul angajatorilor, le-am adunat pe toate aici, deoarece sunt lucruri importante pe care angajatorii trebuie să le aibă în vedere pe final de an:
Conform legislației în vigoare, salariații care lucrează de sărbătorile legale, precum prima și a doua zi de Crăciun, trebuie recompensați. Mai exact, ca în fiecare an, zilele de 25 și 26 decembrie sunt zile libere legale, iar pentru aceste zile se aplică obligația de recompensare a salariaților care sunt nevoiți să lucreze.
În conformitate cu prevederile legale, angajatorii sunt obligați să recompenseze salariații care lucrează în zilele de Crăciun fie cu:
sau cu
Neconformarea prin acordarea salariaților de timp liber în termenul legal, ori refuzul de a plăti sporul la care salariații sunt îndreptățiți pentru munca în respectivele zile poate aduce angajatorilor amenzi cuprinse între 5.000 și 10.000 lei.
Cadourile sau tichetele cadou oferite salariaților cu ocazia Crăciunului sunt exceptate de la plata taxelor salariale pentru sumele de până în 300 lei, pentru fiecare angajat. Mai mult, de acest tratament preferențial pot beneficia și cadourile (sau tichetele cadou) oferite pentru fiecare copil minor al fiecărui salariat, în aceeași limită de 300 lei. Exceptarea de la impozitare pentru cadourile oferite copiilor se aplică chiar și în cazul în care părinții lucrează la aceeași firmă.
Așadar, oferind astfel de beneficii cu ocazia Crăciunului, angajatorii au oportunitatea de recompensare a salariaților fără a mai înregistra costuri cu taxele salariale. În mod normal, taxele salariale reprezintă aproximativ 42% din valoarea avantajului acordat salariatului. Cost care s-ar fi adăugat la valoarea impozabilă a avantajului oferit salariatului.
În cazul cadourilor (tichetelor cadou) oferite de Crăciun, se impozitează doar valoarea care depășește 300 lei/persoană. Acolo unde cadoul depășește această valoare, se datorează doar pe diferență 10% impozit pe venit și contribuțiile sociale (de sănătate și pensii) datorate de salariat (35%), cât și contribuția datorată de angajator (contribuția asiguratorie de muncă – 2,25%).
În cazul companiilor plătitoare de impozit pe profit, cheltuielile cu aceste cadouri pot fi deduse la calculul impozitului, reprezentând cheltuieli sociale cu deductibilitate limitată, respectiv de 5% din totalul cheltuielilor cu salariile personalului.
Mai multe detalii cu privire la tratamentul fiscal aplicabil acestor avantaje și detalierea tuturor sărbătorile legale pentru care se pot acorda, citiți și: Tratamentul fiscal aplicabil cadourilor de Crăciun pentru salariați.
În baza informațiilor comunicate de ANAF pentru anul trecut, probabil că și în 2023 ziua de 21 ori 22 decembrie va fi ultima zi pentru declararea taxelor salariale (aferente veniturilor salariale pentru luna noiembrie). Astfel, este important de reținut că decembrie reprezintă o lună scurtă din punct de vedere fiscal.
Prin urmare, în cazul îndeplinirii obligației de declarare a taxelor salariale, nu se mai aplică termenul uzual pentru depunerea formularului 112, adică cel de 25 a lunii următoare. În luna decembrie, declarația 112 trebuie depusă până pe 21 sau cel târziu 22 decembrie (urmează să revenim cu detalii concrete referitoare la ziua exactă imediat ce ANAF comunică oficial calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie 2023).
Aceeași dată este importantă și pentru angajatorii care au obligația depunerii formularului 100 (“Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”). Și pentru acesta se va aplica același termen de declarare ca pentru declarația 112.
Deoarece se zvonește că salariul minim brut pe economie urmează să fie mărit din nou, începând cu 1 ianuarie 2024, în cazul în care firmele plătesc anumitor angajați salariul minim brut pe economie, acesta va trebui mărit prin semnarea de acte adiționale la contractele de muncă. Dacă noul salariu minim se va aplica cu luna ianuarie, actele adiționale cu majorarea salariului contractual vor trebui semnate până pe 31 decembrie.
Mai exact, obligația de mărire a salariului va fi determinată de prevederile legale care vor introduce majorarea salariului minim brut pe țară. Urmează să vedem dacă și când se vor publica noile norme.
Dacă salariul minim se majorează, companiile vor fi obligate să reflecte în scris majorarea salariului, prin semnarea unui act adițional la fiecare contract de muncă. Actul adițional va trebui semnat atât de angajator, cât și de angajat.
De asemenea, această majorare a salariului contractual trebuie raportată și în Revisal. Termenul pentru modificarea în Revisal va fi probabil de cel mult 20 de zile lucrătoare de la momentul aplicării ei. Asta înseamnă că angajatorii ar trebui să aibă suficient timp, până pe 31 ianuarie 2023, să înregistreze toate majorările în Revisal.
Rămâne de văzut însă dacă (și începând cu ce dată) se va majora salariul minim brut pe economie.