Home » Legea Kurzarbeit – ce presupune și cum funcționează acest program?
Explicăm în acest articol legea kurzarbeit, mult discutată recent în presă și în mediul de afaceri și care a fost recent introdusă în legislația românească prin Ordonanța de Urgență nr. 132/2020. Această lege se dorește a fi o modalitate de flexibilizare a programului de muncă pentru salariați. Ea este considerată o măsură de sprijin atât pentru salariați, cât și pentru angajatori în condițiile speciale impuse de epidemia cu Coronavirus.
Modelul de muncă “kurzarbeit”, după cum sugerează și numele, a fost preluat de la germani. Aceștia au dezvoltat pentru prima oară modelul acum mai bine de 100 de ani, special pentru perioadele de recesiune sau criză economică. El are ca scop de bază stabilizarea economiei prin impulsionarea păstrării locurilor de muncă, cu ajutorul unor facilități de natură financiară, și nu numai.
Împrumutată de la germani, Legea kurzarbeit a fost adoptată de mai multe state europene, însă sub diferite forme adaptate la specificul economic local. De altfel, un binecunoscut economist spunea recent ca proramul Kurzarbeit are șanse să devină cel mai bine exportat produs al nemților în perioada pandemiei.
În România, ea reprezintă o masură economică de actualitate în contextul pandemiei COVID-19.
La bază, acest model de flexibilizare a programului de muncă are următoarele componente:
Principalele avantaje aduse de legea kurzarbeit sunt:
Ordonanța de Urgență nr. 132/2020, care se dorește a implmenta modelul Kurzarbeit în România, prevede următoarele:
Indemnizația de 75% va trebui suportată mai întâi de angajator. Ea se va achita angajatului la data plății salariului aferent lunii respective, urmând a se deconta angajatorului de către ANOFM din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
Indemnizația decontată de stat nu va beneficia de un tratament fiscal special – ea reprezintă venit de natură salarială și este subiect de impozitare, atât cu impozit pe venit, cât și cu contribuțiile sociale obligatorii, in conditiile legii.
De asemenea, această indemnizație se va lua în considerare la stabilirea stagiului de cotizare de minimum 12 luni pentru indemnizația de șomaj.
Conform Ordonanței recent publicate, angajatorii vor putea solicita decontarea indemnizației de 75% dacă vor îndeplini cumulativ următoarele condiții:
De asemenea, pe perioada aplicării măsurii, în vederea protecţiei salariaţilor afectaţi, angajatorului îi sunt interzise următoarele:
Indemnizaţia nu se cumulează pentru acelaşi angajat cu măsura prevăzută la art. 5, cu măsurile active de sprijin acordate potrivit art. I şi III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2020 şi nici cu măsurile de stimulare a angajatorilor finanţate din bugetul asigurărilor pentru şomaj prevăzute de Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare.