Home » Obligații pentru plasarea forței de muncă în străinătate
Guvernul a publicat în cursul anului trecut (pe 29 aprilie 2021) o nouă Ordonanță de Urgență care a adus noi obligații pentru plasarea forței de muncă în străinătate. Astfel, persoanele care caută să muncească în afara ţării vor beneficia de un grad de protecţie în plus cu privire la condițiile ce vor trebui să le fie asigurate în acest context de către agențiile de plasare a forței de muncă.
Mai exact, este vorba despre Ordonanța de Urgență 33/2021 prin care autoritățile aduc modificări Legii nr. 156/2000 privind protecția cetățenilor români care lucrează în străinătate. Astfel, se introduc obligații noi, dar şi sancţiuni pentru agenţii şi furnizorii de servicii de plasarea forţei de muncă în străinătate. Noile prevederi se vor aplica începând cu luna mai 2021.
OUG 33/2021, document publicat joi, 29 aprilie 2021, în Monitorul Oficial 459, stabileşte, printre altele, că una dintre obligațiile suplimentare pentru agențiile de plasare a forței de muncă și pentru furnizorii de servicii de plasare a forței de muncă este să asigure lucrătorilor transportul către țara de destinație prin entități autorizate să opereze transport internațional de persoane. Conform textului ordonanței, această obligație se aplică în toate situațiile în care deplasarea lucrătorilor către acelaşi loc de muncă se face în grupuri mai mari de 10 persoane.
Redăm aici prevederea exactă din ordonanță: “În cazul în care deplasarea lucrătorilor către acelaşi loc de muncă din statul de destinaţie se efectuează în grupuri mai mari de 10 persoane, agentul de plasare a forţei de muncă şi furnizorul de servicii de plasare a forţei de muncă are obligaţia organizării transportului prin persoane juridice autorizate să efectueze transport internaţional de persoane”.
De asemenea, OUG33/2021 aduce alte noi obligații pentru agenții de plasare a forței de muncă sau pentru intermediari, după cum urmează:
O altă obligație importantă pe care vor trebui să o respecte agenții pentru plasarea forței de muncă se referă la asigurarea încheierii contractelor individuale de muncă în format bilingv – atât în limba statului în care se află stabilit sau îşi desfăşoară activitatea angajatorul, cât şi în limba română. Contractele de muncă astfel semnate vor trebui puse la dispoziţia lucrătorului român încă dinaintea plecării acestuia din România.
De asemenea, agențiile care se ocupă de plasarea forței de muncă vor fi obligate să transmită Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) un raport privind contractele încheiate, cu cel puţin 5 zile înainte de plecarea lucrătorilor în străinătate. În plus, atât agențiile de plasare, cât și furnizorii de astfel de servicii trebuie să transmită către ITM acest tip de raportare lunar, și nu trimestrial, aşa cum era prevăzut înainte în Legea 156/2000.
Ordonanța introduce și sancțiuni noi, mult mai aspre, pentru nerespectarea prevederilor legale privind medierea și plasarea forței de muncă în străinătate.
În funcție de tipul contravenției, autoritățile vor putea aplica amenzi cuprinse între 5.000 şi 40.000 lei. Redăm aici câteva exemple din ordonanță cu privire la astfel de amenzi: