Salariul minim majorat la 3.300 lei: responsabilități pentru angajatori

salariul minim majorat la 3.300 lei

De la 1 octombrie 2023 Guvernul, prin HG nr. 900/2023, a stabilit salariul minim majorat de 3.300 de lei. Acesta va fi salariul minim brut pe economie aplicabil în majoritatea sectoarelor de activitate, cu excepția industriei agro-alimentare și a construcțiilor, unde salariile minime sunt stabilite prin alte acte normative.

În contextul acestei majorări, angajatorii trebuie să navigheze printr-o serie de obligații administrative și legale pentru a asigura conformitatea cu noile prevederi.

Mai exact, aceste proceduri și obligații includ actualizarea contractelor de muncă pentru salariații încadrați cu salariul minim, discuții și actualizări pe alte indemnizații sau sporuri care se raportează la salariul minim, notificări în Revisal și altele.

Explicăm mai jos care sunt aceste obligații, cu termenele aferente, unde este cazul.

Actualizarea Contractelor Individuale de Muncă (CIM)

Salariații care sunt remunerați la 30 septembrie cu salariul minim pe economie (de 3.000 de lei brut) trebuie să beneficieze de ajustarea salarială. Astfel, contractele de muncă ale acestor angajați vor trebui să reflecte salariul minim majorat începând cu 1 octombrie 2023.

Această ajustare se realizează, ideal, prin act adițional la CIM, semnat în prealabil datei de 1 octombrie, astfel încât să fie în acord cu Codul Muncii, care cere realizarea unui act adiționat înainte de implementarea efectivă a modificării salariale.

Formalizarea și raportarea majorării

Deși în trecut anumite practici considerau o decizie internă colectivă ca fiind suficientă pentru oficializarea majorării salariale, specialiști în dreptul muncii subliniază importanța încheierii actelor adiționale la CIM pentru a asigura trasabilitate și conformitate legală, chiar dacă legea nu impune explicit această măsură.

Transmiterea modificărilor în Revisal

Ulterior, angajatorii trebuie să raporteze noile valori ale salariilor în Revisal în termen de până la 20 de zile lucrătoare de la data modificării, ceea ce în cazul de față înseamnă până la 27 octombrie 2023, conform HG 905/2017. Întârzierea în transmiterea acestor date poate atrage sancțiuni din partea inspectorilor muncii, variind între 5.000 și 8.000 de lei.

Prin această majorare salarială și demersurile aferente, angajatorii se confruntă cu necesitatea unei gestionări atente și riguroase a proceselor interne și a documentelor oficiale, pentru a asigura un mediu de lucru transparent și legal pentru toți salariații lor.

Bugetarea costurilor fiscale adiționale

Decizia privind salariul minim majorat are implicații importante în ceea ce privește bugetele de salarii ale angajatorilor pentru acest an.

Mai precis, ca urmare a noului salariu minim, angajatorii vor plăti taxe salariale la un salariu brut mai mare. Însă baza impozabilă nu va fi de 3.300 de lei, ci de 3.100 de lei, deoarece facilitatea care constă în suma neimpozabilă de 200 de lei este în continuare valabilă. Ea se aplică până la finalul anului curent. Practic, cei 200 de lei neimpozabili sunt incluși obligatoriu în salariul minim.

Astfel, în urma calculelor rulate, am estimat o creștere a costului total al angajatorului cu 307 lei – de la 3.063 de lei la 3.370 de lei.

După statisticile oficiale, numărul salariaților din România încadrați cu salariul minim brut pe economie este de aproximativ 1.370.000. Ei reprezintă aproximativ 24% din numărul total de salariați la nivel național.

Resurse similare:

Mai multe despre:

Share:

Înscrie-te la newsletterul nostru

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *