Amnistia fiscală privind diurnele – cum se aplică?

Amnistia fiscală privind diurnele

După cum probabil știți deja, începând cu luna aprilie 2022 (mai exact, din 3 aprilie 2022) a intrat în vigoare legea privind amnistia fiscală pentru reîncadrarea diurnelor de către autorități.

Tratamentul fiscal aplicabil diurnelor sau indemnizațiilor de delegare/detașare acordate de angajatori salariaților proprii a reprezentat, pentru o perioadă îndelungată, subiect de dispută între contribuabili și organele fiscale. Mai exact, în practică, s-au derulat numeroase inspecții fiscale în cadrul cărora inspectorii fiscali au negat aplicarea tratamentului de exceptare de la impozitare (stabilit prin lege) pentru diurnele acordate salariaților în anumite situații.

Astfel, susținând că, de fapt, natura lor nu este cea de diurne, ci de venit asimilat salariului, inspectorii au reîncadrat aceste indemnizații în venituri impozabile, stabilindu-se impozit și contribuții suplimentare de plată în sarcina contribuabililor, precum și dobânzi și penalități aferente acestora.

Într-un final, autoritățile au adoptat o lege (Legea 72/2022) care prevede amnistierea obligațiilor fiscale principale și accesorii stabilite de inspectorii fiscali în cadrul controalelor efectuate în trecut, dar care aduce și o serie de modificări la regimul fiscal aplicabil diurnelor pentru viitor.

În cazurile din practică, unul dintre domeniile cele mai afectate de amnistia fiscală privind diurnele este cel al transportatorilor internaționali.

Care este obiectul amnistiei fiscale privind diurnele?

Obiectul amnistiei constă în următoarele două decizii din partea autorităților:

Anularea obligațiilor fiscale se efectuează din oficiu de către organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de anulare a obligațiilor fiscale, care se comunică contribuabilului.

Anularea obligațiilor fiscale vizează atât contribuabilii care nu le-au achitat, cât și pe cei care deja au achitat aceste sarcini. Pentru cei din urmă legea stabilește dreptul de a recupera aceste obligații de la ANAF, în baza unei solicitări scrise.

Termenul de prescripție a dreptului de a cere restituirea pentru sumele în cauză începe să curgă de la data intrării în vigoare a legii 72/2022 (3 aprilie 2022) și este de 5 ani. Ulterior împlinirii termenului de prescripție firmele nu vor mai putea recupera sumele respective.

Cine poate beneficia de pe urma acestei legi?

De această amnistie privind diurnele pot beneficia toți angajatorii în sarcina cărora organele de control au stabilit, prin decizie de impunere, obligații fiscale ca urmare a reîncadrării tratamentului fiscal aplicat indemnizațiilor de delegare/detașare. Pe scurt, reîncadrarea din venituri neimpozabile în venituri de natură salarială.

De amnistia fiscală privind diurnele vor putea beneficia toți angajatorii care se încadrează în situațiile descrise mai sus. Însă cei care așteptau de mult timp această lege sunt transportatorii internaționali, agențiile de muncă temporară care recrutează persoane și le pun la dispoziția altor companii din Uniunea Europeană și din state terțe, și prestatorii de servicii în construcții, montaj, etc., care își trimit salariații pe diferite șantiere din state membre sau chiar terțe.

Care va fi procedura de punere în aplicare a acestei amnistii?

Conform noii legi, amnistia se va aplica de organele fiscale din oficiu, fără vreun demers necesar din partea contribuabililor vizați. Mai exact, ANAF va emite decizii de anulare a obligațiilor fiscale, care vor fi comunicate direct contribuabililor respectivi.

Cu toate acestea, considerăm că ar fi util ca societățile să se adreseze autorității fiscale, pentru a solicita anularea deciziilor de impunere pentru astfel de obligații, și astfel să se asigure că beneficiază de efectele amnistiei constând în anularea ori restituirea sumelor respective.

De asemenea, pentru aplicarea procedurii privind amnistia, ANAF este obligată să emită, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a acestei legi, un ordin cu regulile necesare pentru anularea obligațiilor fiscale.

Care va fi, în continuare, tratamentul fiscal aplicabil sumelor acordate sub formă de diurnă?

Legea privind amnistia a adus și anumite modificări Codului fiscal cu privire la regimul aplicabil în viitor sumelor acordate cu titlul de diurne (ori alte forme).

În primul rând, au fost introduse prevederi care clarifică faptul că același tratament preferențial de scutire se va aplica și situațiilor de detașare transnațională, dar și celor în care salariații primesc prestații suplimentare în baza unor clauze de mobilitate. În plus, de aceeași scutire beneficiază și angajații care își desfășoară temporar activitatea în altă localitate.

O modificare foarte importantă o constituie introducerea unui plafon suplimentar pentru aplicarea scutirii în cazul acestor sume acordate angajaților și scutite de la plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii.

Potrivit ultimelor prevederi intrate în vigoare, pe lângă faptul că acestea nu trebuie să depășească nivelul de 2,5 ori valoarea indemnizației stabilite pentru salariații instituțiilor publice, un plafon adițional a fost introdus: contravaloarea a trei salarii de bază pentru locul de muncă ocupat. Acest plafon ar trebui raportat la numărul de zile lucrătoare din lună, iar rezultatul multiplicat cu numărul de zile în care salariatul se află în detașare ori își desfășoară activitatea în altă localitate/în străinătate.

În situația în care unul dintre cele două plafoane este depășit, diferența va fi asimilată venitului salarial și va fi subiect de taxe salariale (i.e., contribuții sociale obligatorii și impozit pe venit).

Mai este de notat faptul că regimul fiscal descris mai sus și plafoanele menționate se aplică și pentru persoanele fizice cu alte forme contractuale decât contractul de muncă (spre exemplu directorii cu contract de mandat) care se află în situații similare.

ANAF-ul nu va mai putea recalifica în mod direct natura diurnelor

Din perspectivă procedurală, este posibil să apară și pe viitor situații în care sumele acordate salariaților sub formă de diurnă să fie reîncadrate ca venituri salariale, însă numai în baza constatărilor realizate de organele competente din cadrul Inspecției Muncii. Astfel, autoritățile fiscale nu vor mai avea dreptul să aprecieze, în mod direct, că sumele primite sub formă de indemnizații pentru delegare/detașare reprezintă venituri de natura salarială, ci doar ca urmare a controalelor efectuate în acest scop de Inspecția Muncii.

În concluzie, noua lege aduce duble beneficii contribuabililor: pe de o parte, vine în ajutorul agenților economici prin anularea datoriilor fiscale impuse pentru sumele acordate cu titlu de indemnizații de delegare/detașare și, pe de altă parte, oferă premisele elaborării cadrului legal mult așteptat.

Sperăm că acesta va asigura aplicarea unitară și eficientă de către autorități a legislației fiscale și a legislației muncii, constituind atât un mecanism de armonizare, cât și o garanție de predictibilitate pentru contribuabili.

Mai multe despre:

Share:

Înscrie-te la newsletterul nostru
Resurse similare:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *