Tratamentul fiscal aplicabil tichetelor de masă – explicații complete

fiscal aplicabil tichetelor de masă

În ultimul timp, am primit numeroase întrebări privind tratamentul fiscal aplicabil tichetelor de masă, atât la nivelul unei societăți în ce privește deductibilitatea la calculul impozitului pe profit, cât și la nivelul salariaților care primesc tichetele.

Prin urmare, explicăm mai jos care ar trebui să fie tratamentul fiscal aplicabil tichetelor de masă acordate salariaților. Mai exact, explicăm conform prevederilor fiscale în vigoare cum ar trebui să fie tratate cheltuielile aferente tichetelor de masă la nivelul societății care le achiziționează din partea unei unități emitente autorizate, dar și care ar trebui să fie tratamentul fiscal pentru aceste avantaje în natură la nivelul salariaților care le primesc.

Tratamentul fiscal aplicabil tichetelor de masă la nivelul societății

Potrivit regulii generale de deductibilitate a cheltuielilor la calculul impozitului pe profit prevăzută de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (art. 25 privind cheltuielile), cheltuielile sunt deductibile dacă acestea au fost efectuate ȋn scopul desfășurării activității economice.

În plus, dispozițiile legale prevăd ca regulă generală cu privire la cheltuielile cu salariile și cele asimilate salariilor că acestea reprezintă cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit. Cu toate acestea, Codul fiscal prevede câteva excepții de la deductibilitatea cheltuielilor cu salariile si cele asimilate salariilor (la art. 25 alin. 3 lit. c din Codul fiscal), printre care se numără și cheltuielile reprezentând tichete de masă acordate de către angajatori, potrivit legii.

Din mențiunea “potrivit legii” rezultă că dispozițiile de mai sus prevăzute de Codul fiscal se completează cu prevederile Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.

Astfel, putem concluziona că sumele corespunzătoare tichetelor de masă/biletelor de valoare sunt deductibile la calculul impozitului pe profit ȋn limitele valorii nominale prevăzute de dispozițiile Legii 165/2018 și aplicabile pentru perioada în care se acordă.

În ceea ce privește modalitatea de acordare a acestora, conform prevederilor aceleiași legi, tichetele de masă se distribuie de către angajator, lunar, ȋn ultima decadă a fiecărei luni, pentru luna următoare. De asemenea, numărul de tichete de masă pe care angajatorul le poate distribui fiecărui salariat trebuie să fie egal cu numărul de zile lucrătoare din luna pentru care se face distribuirea.

Ținând cont de aspectele de mai sus, deși Codul fiscal nu prevede expres modul de acordare/distribuire a tichetelor de masă, acesta se completează cu aspectele reglementate de Legea nr. 165/2018. Acest lucru înseamnă că, din perspectiva impozitului pe profit, cheltuielile efectuate cu acordarea tichetelor de masă au o deductibilitate limitată.

Mai exact, sunt deductibile cheltuielile cu tichetele acordate ȋn limita prevăzută de Legea nr. 165/2018 (adică un tichet pentru fiecare zi lucrătoare ȋn care salariatul este prezent la lucru ȋn unitate și în limita valorii nominale maxime stabilite prin lege).

Tratamentul fiscal aplicabil la nivelul salariaților

De la 1 ianuarie 2024 s-a schimbat semnificativ tratamentul fiscal aplicabil tichetelor de masă. Concret, angajații care beneficiază de aceste tichete (numărul lor fiind considerabil, aproximativ 3 milioane) vor trebui să plătească impozitul pe venit de 10% și contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS, în cuantum de 10%), pentru acest beneficiu. Astfel, din prima lună a anului 2024, ei vor observa o diminuare cu 10% a venitului net lunar, cu excepția cazului în care angajatorul decide să acopere aceste costuri pentru ei.

Este vital să se înțeleagă că această contribuție de 10% se va aplica la valoarea brută a tichetului de masă. Asta înseamnă că un angajat care primește un tichet de masă de 40 de lei (valoarea maximă stabilită pentru un tichet din 2024) va trebui să achite 4 lei ca contribuție pentru asigurările de sănătate.

În continuare, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal (art. 142 lit. r) și normelor metodologice de aplicare a acesteia, tichetele de masă pe suport hârtie/pe suport electronic acordate conform legii nu intră ȋn baza de calcul a contribuției sociale suportate de angajat (CAS) şi nici în baza contribuției suportate de angajator (CAM).

Prin urmare, pentru astfel de avantaje în natură, în continuare nu se datorează CAS sau CAM.

În schimb, valoarea tichetelor de masă acordate potrivit legii continuă să fie considerată venit în natură impozabil din perspectiva impozitului pe venit. Astfel, este subiect de impozit pe venit conform prevederilor art. 76, alin. (3), lit h) din Codul fiscal. Prin urmare, la nivelul salariatului care primește tichetele, impunerea avantajului se face doar cu CASS (10%) și impozit pe venit (10%). Baza de impozitare luată ȋn calcul la determinarea avantajului impozabil este valoarea nominală a tichetului.

Avantajul în natură impozabil astfel determinat se impozitează ca venit salarial ȋn luna ȋn care acesta este primit de către salariat. Angajatorul este responsabil pentru calcularea și reținerea impozitului pe venit aferent valorii nominale a tichetelor de masă acordate. Termenul de declarare și plată a impozitului pe venit aferent tichetelor de masă la bugetul de stat este de 25 a lunii următoare celei în care acestea au fost acordate salariatului.

Exemplu de calcul al impozitării tichetelor de masa

Redăm aici un simplu exemplu de calcul al taxelor datorate pentru acest tip de avantaj. Să presupunem un tichet de masă cu o valoare fixă de 40 de lei pe zi, acordat timp de 21 de zile lucrătoare. Valoarea totală brută a tichetelor într-o lună ar fi de 840 lei.

Astfel, din valoarea impozabilă se calculează și se reține mai întâi contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS în valoare de 10%) = 84 lei.

Apoi, baza impozabilă pentru impozitul pe venit se calculează după deducerea CASS: 840 lei – 84 lei = 756 lei.

Impozitul pe venit (10%) se aplică la baza de 756 lei = 75,6 lei.

Astfel, în situația în care suportă taxele din buzunarul propriu, salariatul rămâne cu o valoare netă de 680,4 lei.

Ce au făcut angajatorii în practică

După mai bine de un an și jumătate de la introducerea contribuției CASS pentru tichetele de masă, companiile au reacționat diferit la această schimbare. Deși cheltuiala cu tichetele de masă a rămas deductibilă în limitele stabilite de lege, salariații au resimțit scăderea valorii nete, ceea ce a determinat angajatorii să caute soluții.

În practică, s-au conturat trei abordări principale:

  • Menținerea schemei clasice – numeroase companii au continuat să acorde tichete la valoarea maximă legală, lăsând însă salariații să suporte impozitul și CASS. Această soluție a fost adoptată în special de firmele cu bugete mai stricte.
  • Acoperirea costurilor suplimentare – un număr important de angajatori, mai ales din industriile cu deficit de personal, au ales să acopere din bugetul lor valoarea brută a beneficiilor pentru a compensa reținerile, astfel încât angajații să nu piardă din valoarea netă.
  • Diversificarea pachetului de beneficii – alții au profitat de moment pentru a-și regândi strategia de recompensare și au introdus beneficii complementare, precum asigurări de sănătate, programe de wellbeing sau tichete culturale. Așadar, aceștia din urmă au mers pe diversificare, pentru a crește atractivitatea pachetului total de compensații.

Valoarea maximă a tichetelor de masă

De reținut că, începând cu 1 aprilie 2025, valoarea maximă a unui tichet de masă care poate fi acordat conform legislației în vigoare este de 40,18 lei pentru fiecare beneficiar.

Alte aspecte importante cu privire la regimul legal aplicabil tichetelor de masă

Emiterea tichetelor și utilizarea lor

Pe lângă aspectele descrise mai sus, este important de menționat că Legea nr. 165/2018 (privind acordarea biletelor de valoare) prevede anumite reguli esenţiale pentru conformitatea cu normele legale atunci când se acordă tichete de masă. Iată cele mai importante aspecte:

  • Tichetele (biletele de valoare) se emit doar de unități autorizate de Ministerul Finanțelor Publice
  • Acestea trebuie emise pe suport electronic
  • Suportul electronic nu permite retragerea de numerar și nu se poate preschimba în numerar
  • Tichetele de masă pot fi folosite doar pentru achitarea mesei sau pentru cumpărarea de produse alimentare
  • Pot fi acceptate doar în magazine alimentare, restaurante, bufete, cantine sau unităţi de alimentaţie publică care au contract cu unitatea emitentă
  • Utilizarea online a tichetelor de masă este permisă, dacă platforma unităţii emitente sau reţeaua acceptatoare permite acest lucru

Numărul de tichete, zile lucrate și sancțiuni

  • Numărul de tichete de masă acordate lunar poate fi cel mult egal cu numărul de zile lucrate efectiv
  • Salariatul are obligația să restituie angajatorului tichetele necuvenite – de exemplu dacă nu a lucrat toate zilele sau la încetarea contractului
  • Utilizarea tichetelor într-un scop neprevăzut de lege, solicitarea preschimbării în numerar, sau folosirea unui număr de tichete mai mare decât zilele lucrate constituie contravenții
  • Sancțiunile sunt puncte-amendă, în funcție de gravitatea contravenţiei.

Vă gândiți să acordați tichete de masă ori cadouri de sărbători salariaților? Ori poate un bonus anual? Bugetați costurile pentru aceste scenarii sau estimați cum vor afecta bugetul aceste cheltuieli: Bugetare costuri salariale.

Mai multe despre:

Share:

Înscrie-te la newsletterul nostru